מתגברת המגמה של מעבר עסקים בינוניים ל"מחשוב ירוק"

מחקר בינלאומי חדש שנערך עבור יבמ, מעלה כי רוב העסקים הבינוניים כבר מנהלים מיזמים
בתחום ה"מחשוב הירוק" או מתכוננים ליישם זאת בשנה הקרובה .

כשני שלישים מהחברות שהשתתפו במחקר שיזמה יבמ מדווחות כי יישמו כבר – או מתכננות ליישם בשנה הקרובה, טכנולוגיית וירטואליזציה במערך השרתים שלהן, לאחד מערכות אחסון, או לארגן ולבנות מחדש את חדרי השרתים שלהן.

המדינות המובילות בכל אחד מהתחומים האלה הן ברזיל – ביישומי וירטואליזציה ושדרוג חדרי שרתים, צרפת קנדה, ארה"ב וגרמניה באיחוד מערכות אחסון. שש מכל עשר חברות מדווחות כי הן מתכננות לבנות חדרי שרתים חדשים, כאשר בראש הרשימה כאן ניצבות ברזיל ויפן.

המחקר של יבמ מבוסס על סקר שהקיף יותר מ- 1,000 מנהלי מערכות מידע בחברות המעסיקות 100 עד 1,000 עובדים, בכל תחומי התעשייה והכלכלה ב- 12 מדינות ובהן בריטניה, ארה"ב, ברזיל, קנדה, דנמרק, פינלנד, צרפת, גרמניה, הודו, יפן, נורווגיה ושוודיה.

המחקר בחן לעומק 11 מיזמים שונים בארבעה תחומים מרכזיים, ובכלל זה וירטואליזציה, איחוד מערכות, ייעול השימוש באנרגיה, קיצוץ הוצאות נסיעה ופינוי מסודר של ציוד וחומרים משומשים.

על פי המחקר של יבמ, 48% מהארגונים (בממוצע בינלאומי) כבר מפעילים תוכניות וירטואליזציה של שרתים. על מנת לזכות בתמיכת ההנהלות, נשענים המיזמים האלה על ניתוחים כלכליים מפורטים המוכיחים חיסכון בעלויות.

בתחום חדרי המחשב הירוקים, מובילות הודו וברזיל את המאמץ הכלל-עולמי. 63% מאתרי מערכות המידע בהודו כבר ביצעו מיזמים בתחום הזה, על מנת לייעל את ארגון חדרי המחשב.

56% מהחברות שהשתתפו בסקר כבר הפעילו תוכנית מחזור ציוד וחומרים מתכלים, או עומדות בעיצומו של תהליך גיבוש תוכנית כזאת. 23% מהארגונים מדווחים כי יאמצו תוכנית מחזור ציוד ומדידת צריכת אנרגיה במהלך 12 החודשים הקרובים.

רוב מיזמי המחשוב הירוק נחשבים מוצלחים. ב- 65% מתהליכי היישום מושגים היעדים שנקבעו לפרויקט או שהתוצאות הסופיות טובות אפילו מהיעדים האלה.


מקבלי ההחלטות בתחום מערכות המידע בעסקים בינוניים מציגים נכונות גבוהה יותר לבצע השקעות בתחום חדרי שרתים והתשתיות בזכות ההיגיון העסקי המלווה לא רק בתוצאות חיוביות מבחינת ההשפעות על איכות הסביבה, אלא גם בשל היתרונות העסקיים הרבים הטמונים בהשקעות אלה.

שליטה בהוצאות היא השיקול המכריע בכל אחד מ- 11 תחומי הפעילות שנסקרו במחקר הבינלאומי של יבמ בתחום ה"מחשוב הירוק". הנימוקים שהועלו על ידי מנהלי חברות שנכנסו לפרויקטים כאלה כוללים חיסכון בהוצאה לחשמל, הקטנת צריכת חומרים מתכלים, צמצום הוצאות תפעול עתידיות והקטנת הצורך בהשקעות נוספות, עמידה בצורכי הלקוחות – וניצול הטבות ותמריצים של חברות חשמל וגופי ממשל מקומיים.

המחקר של יבמ מגלה גם 50% מהחברות כבר מפעילות סוג כל שהוא של מדידת צריכת האנרגיה בתשתיות מערכות המידע שלהן וכרבע מהן מתכננות לעשות זאת בשנה הקרובה.

המחקר מסווג ומקטלג את החברות שנסקרו לארבע קטגוריות שונות: "פעילים ירוקים" – כ- 25% מהחברות, משלבים שיקולים סביבתיים בכל תהליכי קבלת ההחלטות העסקיות שלהם, לרבות במערכות המידע; "משקיעים חכמים" מוכנים להוציא כסף אם ההוצאה הזאת תאפשר להשיג הפחתת עלויות לאורך זמן; "משקיפים ירוקים" אינם מציבים יעדים מוגדרים בתחומי הסביבה, ונדרשים לתמיכה של ההנהלה במיזמים ירוקים; ו"משחרים לירוק" המעוניינים להקטין את ההשפעה הסביבתית – אבל אינם בטוחים היכן להתחיל וכיצד לכמת את התוצאות.