יבמ תאפשר למאות אלפי משתמשים במחשבים אישיים לרתום זמן עיבוד

מדענים ביבמ וחוקרים במרכז לחקר הסרטן באוניברסיטת צ'יבא ביפאן, משיקים פרוייקט חדש במסגרת מערך המחשוב הקהילתי השריגי העולמית – World Community Grid של יבמ, המיועד לגלות טיפול תרופתי בנוירובלסטומה (neuroblastoma), שהיא סיבת המוות השכיחה ביותר בילדים הסובלים מגידולים סרטניים מוצקים.

סרטן הוא כיום סיבת המוות השניה בשכיחותה של ילדים בעולם המפותח, כאשר במקום הראשון נמצאות תאונות מסוגים שונים.

היוזמה הטכנולוגית החדשה של יבמ תאפשר לכל מחשב אישי היושב על שולחן העבודה של משתמש פרטי או עובד בארגון לתרום את חלקו לזירוז המחקר, שיסייע לחקר סרטן ילדים.

מערך המחשוב השריגי העולמי של יבמ מאגד כיום יותר מ- 430,000 חברים ב- 200 מדינות, ומקשר אליו 1.2 מיליון מחשבים. רשימת התחומים הנחקרים באמצעות המערך הזה כוללת פיתוח זנים משופרים של אורז שיסייעו במאבק ברעב העולמי, מחקר אקלימי כלל-אפריקאי ומחקרים בתחום האיידס והסרטן.

הרצת מערכת הבדיקות לאיתור תרופה אפשרית לנוירובלאסטומה בסביבת המחשוב הזמינה במכון לחקר הסרטן בצ'יבא עשויה לדרוש לא פחות מ-100 שנות עיבוד רצופות. רתימת מיליוני מחשבים אישיים ושרתים המנצלים כושר עיבוד פנוי – בשעה בה הוא זמין – תאפשר ליצור מחשב-על וירטואלי העתיד להיות הגדול מסוגו בעולם. על פי ההערכות, יידרשו למערך המחשוב השריגי הזה (Grid) רק שתי שנות עיבוד רצופות, עד להגעה לתוצאות.

חוקרי הסרטן אינם יודעים כיום להצביע על המקור או הסיבה ל- neuroblastoma. רוב הרופאים מאמינים כי מדובר בתהליך של "תאונת צמיחה" של תא, המתרחשת במהלך התפתחות הגנגליון הסימפתטי (sympathetic ganglia) – ממנו צומחת מערכת העצבים – ובלוטת יותרת הכליה. התופעה שכיחה במיוחד בשנתיים הראשונות לחיי הילד, ומאופיינת בשכיחות גבוהה של חזרת המחלה, ובשיעורי שרידות של פחות מ- 40%.

ההתפתחות המהירה של המחקר הגנטי במרכז לחקר הסרטן בצ'יבא, מולידה תקוות רבות למציאת טיפול יעיל ב- neuroblastoma. הפרוייקט החדש לקדם את המחקר באמצעות רתימת כוח המחשוב הבלתי מנוצל של מחשבים אישיים ושרתים הקשורים לאינטרנט – על מנת לנתח ולבחון יותר משלושה מיליון מולקולות הנחשבות כמועמדות אפשריות להרכבת תרופה שתבלום את הצמיחה של שלושה חלבונים הנחשבים בעלי תפקיד מפתח בהתפתחות הסרטן. הפרוייקט עשוי לסייע בבניית מערכות רפואה חכמות יותר, באמצעות טיפולים תרופתיים טובים יותר העשויים להשתלב בתוכניות טיפול מותאמות אישית לפרופיל החולה.


מערך המחשוב השריגי הקהילתי העולמי יריץ סימולציות כימיות מורכבות לזיהוי מולקולות העשויות להתקשר לחלבונים המעורבים בתהליך הסרטני ולבלום אותם. כל תוצאות המחקר יועמדו לשירות הקהילה המדעים העולמית, על מנת לקדם את המחקר וגילוי התרופות.


משתמשי מחשבים בישראל המעוניינים לרתום את המערכות שברשותם ולהצטרף למשימה הכלל-עולמית במסגרת מערך המחשוב השריגי, מוזמנים להירשם באתר www.worldcommunitygrid.org ולהוריד ממנו תוכנה קטנה, חופשית לשימוש ומאובטחת.

כאשר המחשב הקשור לרשת אינו נמצא בשימוש, יודעת התוכנה הזאת לפנות אל שרת קהילת המחשוב השריגי העולמי של יבמ, לקבל משימות עיבוד ולבצע אותן – לפני החזרת התוצאות אל השרת. שומר-מסך ייעודי מיוחד מדווח למשתמש בכל פעם שבה מבצע המחשב שלו חישובים במסגרת המערך השריגי הכלל-עולמי.


רקע

נוירובלסטומה הינו גידול ממקור מערכת העצבים הסימפטית, האחראית לתגובה למצבי דחק. נוירובלסטומה מתפתחת לרוב בתאי עצב צעירים מאד, אשר מתפתחים בצורה לא תקינה עקב סיבות לא ידועות. ב-65% מן המקרים מופיע הגידול בבטן בעיקר ביותרת הכליה (אדרנל), וב-15% מן המקרים מופיע הגידול בחלק האחורי של בית החזה. שאר מקרי הנוירובלסטומה מופיעים באזורים פחות שכיחים: צוואר, נחיריים, כבד וגולגולת. במקרה של התפשטות הגידול היא נעשית בעיקר לרקמות סמוכות, או לקשרי הלימפה האזוריים, לעצמות ולמוח העצמות. גידולים במוח עלולים להופיע בכל גיל, כולל בינקות המוקדמת ובגיל ההתבגרות. לרוב גידולים אלה שכיחים בגילאי 5-10 שנים. הנוירובלסטומה מופיעה בעיקר בילדים מגיל ינקות עד 6 שנים.