יבמ וחוקרים רפואיים השיקו מיזם למציאת תרופה לשפעת החזירים

יבמ והמחלקה ללימודי רפואה באוניברסיטת טקסס רותמות את מערך המחשוב השריגי הקהילתי העולמי של יבמ (World Community Grid), המהווה למעשה "מחשב על וירטואלי" – על מנת לאפשר בדיקות מעבדה מהירות ויעילות יותר של תרופות העשויות לטפל בהצלחה בזנים עמידים של נגיפי שפעת, בהם נגיף שפעת החזירים (H1N1).

האצת העיבודים בעזרת מערך העיבוד השריגי של יבמ, הכולל יותר מ- 1.2 מיליון מחשבים אישיים של מתנדבים ברחבי העולם תאפשר על פי התחזיות לקצר את זמני הבדיקות הממוחשבות של תרופות חדשות עד כדי פחות מחודש.

החוקרים באוניברסיטת טקסס ישתמשו במערך המחשוב השריגי העולמי של יבמ על מנת לנתח את מבנה החומרים הכימיים המציגים את הפוטנציאל הגבוה ביותר לעצור את התפשטות נגיף השפעת. לאחר הזיהוי ברמת המודל הממוחשב – אפשר יהיה להתחיל מהר יותר בניסויים בתנאי מעבדה. העבודה הממוחשבת מאפשרת לדחוס אלפי שנות-עיבוד אל תוך מסגרת זמנים של חודשים בודדים. החוקרים צופים כי עד 10% מהחומרים הכימיים שייבחנו במערכת הממוחשבת יציגו פוטנציאל להפוך בסופו של דבר לתרופות – ויעברו לשלב הבדיקות השני.

ההתבססות על מערך המחשוב השריגי העולמי של יבמ תחסוך חודשים ארוכים של עבודה יקרה בניסויי מעבדה, שהיו נדרשים למשימת הניפוי הראשוני, לפני הכניסה לשלב הניסויים הקליניים.

הפרויקט המשותף ליבמ ולאוניברסיטת טקסס עושה שימוש בעוצמת העיבוד של יותר מ-1.2 מליון מחשבים ומערכות, ומאות אלפי משתמשים שהתנדבו להציע את כושר המחשוב של מחשביהם בזמנים בהם אינם נדרשים לו באופן מלא. מערך המחשוב השריגי רותם את עוצמת העיבוד הבלתי מנוצלת של מחשבים הקשורים כולם לרשת האינטרנט – והופך אותם למעשה למחשב-על אחד.

מדי שנה, מתים בעולם מאות אלפי אנשים מזנים שונים של נגיפי השפעת – ומסיבוכים של המחלה. התפרצות שפעת החזירים (H1N1) מספקת בימים אלה תזכורת והמחשה למהירות ההתפשטות של זנים חדשים של הווירוס, והקלות בה הוא עובר מוטציות על מנת להציג עוד ועוד זנים חדשים ומסוכנים. מדי שנה, גדל מספר הווירוסים המפתחים עמידות לתרופות הקיימות – וכך ניצבת מערכת הבריאות העולמית בפני אתגר גדל והולך של פיתוח מהיר של תרופות חדשות.

מערך המחשוב השריגי הקהילתי העולמי של יבמ יריץ ניסויים כימיים וירטואליים, שיקבעו אלו מולקולות מתוך מיליוני חומרים הידועים ומוכרים כיום בעולם עשויות להיקשר אל נגיף השפעת ולבלום את התפשטותו. החיזוי אותו יספק המחשב ייבחן, בהמשך, בניסויי מעבדה ובניסויים קליניים – המהווים את השלבים הבאים לפני הבאת התרופה אל השוק.

כל תוצאות המחקרים בסביבת מערך המחשוב השריגי הקהילתי העולמי של יבמ יהיו זמינות ללא תשלום, לשימוש הקהילה המדעית-רפואית.

על מנת לתרום כושר עיבוד נוסף וזמן מחשב לפרוייקט, מוזמנים עוד משתמשים לפנות לאתר www.worldcommunitygrid.org ולהוריד משם חינם תוכנה קטנה, אשר התקנתה אינה מפריעה לפעולה השוטפת של המחשב. כאשר המחשב עומד ללא שימוש – בשעות ארוחה למשל, או בעת היעדרות מהמשרד ומשולחן העבודה, פונה התוכנה המותקנת הזאת אל השרת הראשי של הפרוייקט, ומקבלת לטיפולה פיסה נוספת של העבודה הכללית. שומר המסך, המותקן יחד עם התוכנה, מספק חיווי אודות השימוש במחשב למשימת העיבוד השריגי הכלל-עולמי, ומאפשר לעקוב אחר התקדמות המאמץ הכולל במסגרת הקהילה.

פרוייקטים נוספים המתנהלים בעזרת מערך המחשוב השריגי הקהילתי העולמי של יבמ כוללים מחקרים בתחום האיידס, בדיקת יעילות טיפולים בסרטן וחיפוש אחר זנים חדשים של אורז שיאפשרו לסייע להפיק יבולים גבוהים יותר.